هوش

هوش را با استعداد اشتباه نگیرید!

بدون ديدگاه

هوش هایی که همه فکر می‌کنند مهم ترین استعدادها هستند!


در سیستم آموزشی ما فقط به دو نوع هوش اهمیت بیشتری داده می‌شود. هوش منطقی و ریاضی، هوش زبانی و کلامی!

در صورتی که جامعه نیازمند ترکیبی از تمام هوش ها می‌باشد تا فرد در اداره زندگی و کسب درآمد به موفقیت برسد. چقدر افرادی را دیده اید که در دانشگاه و مدرسه افراد موفقی هستند ولی در صنعت خانواده و جامعه افرادی کم توان و شکست‌خورده می باشند؟

بنابراین با مشخص کردن استعداد کودکان در سنین پایین، علاوه بر دانستن استعداد ذاتی و علایق واقعی او، در کنار آموزش‌های مدرسه می توانیم در کلاس های فوق برنامه این کاستی ها را پوشش دهیم. مانند کلاس های نقاشی، طراحی، شطرنج، مجسمه‌سازی، ادبیات، ورزش، قصه گویی و نمایش…

بنابراین وظیفه ما کشف استعداد و سپس تلاش در جهت تغذیه و تقویت آن استعداد می‌باشد تا خودمان را در جهت استعداد و علایق مان، رشد و توسعه دهیم و فقط منتظر سیستم آموزش و پرورش کشور نباشیم که کلاس هوش و استعداد برای ما برگزار کند. همین الآن این کار را می‌توانید با خواندن مقاله تست استعدادیابی اوکانر شروع کنید.

به هر حال هر نظریه ای دارای موافقان و مخالفان فراوانی است. برخی این روش استعدادیابی را باعث ماشینی شدن انسان ها می‌دانند و یا آن را به فاشیست های آلمانی و یا تندروهای ژاپنی نسبت می دهند که انسان ها را به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف اقتصادی و سیاسی خود قرار می‌دادند.

اما نکته اینجاست که هر نظریه ای، به خودی خود نظریه مثبت یا منفی نیست. بلکه نوع استفاده ما از این نظریه مشخص می کند که اجرای این نظریه تأثیرات مثبت دارد یا خیر.

به عنوان مثال وقتی آقای جانسون اوکانر وارد کارخانه جنرال موتورز شد، از او خواستند جهت افزایش کارایی کارخانه طرحی را پیشنهاد دهد. آقای جانسون اوکانر ابتدا تمام کارکنان کارخانه را مورد ارزیابی قرار داد و با استفاده از تست های استعدادیابی، استعداد هر کدام از کارکنان را مشخص نمود و هر کدام از کارکنان را با توجه به استعدادها و علایق واقعی آنها در بخش مربوطه قرار داد. این کار باعث افزایش رضایت شغلی افراد و همچنین افزایش کارایی کارخانه شد.

پس می‌توان گفت که استعدادیابی کودکان نیز کمک بسیار زیادی به موفقیت آن ها در آینده خواهد کرد.


چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم؟


برای اینکه بتوانید در مسیر کشف استعداد کودکتان به بهترین نتیجه ممکن برسید، باید ابتدا روش استعداد یابی کودکان را به خوبی بدانید و برای سپس برای کشف آن اقدام کنید. با رعایت نکات زیر می‌توانید قدم اول را برای پیدا کردن استعداد های فرزند خود بردارید:

1. کودک خود را تحت نظر قرار دهید


یکی از راه های مهم و مناسب برای استعدادیابی کودک ، این است که آن ها را به خوبی تحت نظر بگیریم و ببینیم چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهند و در کدامشان مهارت بالایی دارند. این گونه می‌توانیم تا حدودی متوجه استعدادها و توانایی ها آن ها شویم.


2. بگذارید کودکتان خودش علاقه واقعی اش را پیدا کند


این که کودک را آزاد بگذارید تا به دنبال علایق خود برود، می‌تواند گام بلندی در راستای کشف استعداد او باشد. چرا که در بیشتر اوقات، کسانی که به کاری علاقه دارند، در آن استعداد هم دارند. پس حواستان باشد که کاری نکنید که در علایق کودکتان اخلال ایجاد کنید.


 3. به فرزند خود اجازه اشتباه کردن دهید


همان طور که در مقاله افزایش هوش کودکان یکی از تفکرات اشتباهی که متاسفانه در ین افراد رایج است، این است که کودک به هیچ وجه نباید اشتباهی مرتکب شود! اصلاً مگر چنین چیزی ممکن است؟ برخی والدین ممکن است با گفتن جملاتی که کودک را از اشتباه می‌ترساند، ناخواسته باعث کور شدن همه استعدادهای او شوند. چون کودک وقتی از کاری بترسد، به سراغ آن نرود و همین اتفاق، باعث می‌شود او هیچ کاری انجام ندهد و در نتیجه استعدادهای او برای همیشه نهفته باقی بماند.
4

4. اجبار کردن به چیزی، استعداد کودکتان را از بین می برد


نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که کودک خود را مجبور نکنید کاری را انجام دهد که در آن ها استعداد ندارد. مثلاً پدر و مادری هستند که دوست دارند فرزندشان فوتبالیست خوبی شود و هر طوری که شده او را مجبور به رفتن به کلاس های فوتبال و بازی کردن می‌کنند. در حالی که آن کودک نه در فوتبال استعداد دارد و نه علاقه. پس حتماً توجه کنید که اجبار، به هیچ وجه راه حل خوبی برای کشف استعداد نیست و حتی ممکن است استعدادهایی که کودکتان دارد را هم از بین ببرد.


 5. به کودکتان به هیچ وجه برچسب نزنید


شما هرگز نباید به کودک خود بگویید که تو در فلان کار استعداد داری و در فلان کار نداری. به این کار در اصطلاح “برچسب زدن” می‌گویند. زمانی که شما این کار را انجام می‌دهید، به نوعی در حال تحمیل کردن علایق خود به کودکتان هستید و ممکن است استعدادهای او را از بین ببرید. نگذارید برچسب های شما مسیر زندگی فرزندتان را عوض کنند.


6.. به صحبت های فرزندتان با دقت گوش کنید


در بین صحبت های کودکان شما ممکن است نشانه هایی از استعدادهای او پیدا شود. با دقت به سخنان او گوش کنید و ببینید چه چیزهایی می‌گوید. شک نکنید توجه به صحبت های او قطعاً می‌تواند به شما در کشف استعدادهایش کمک بسیار زیادی بکند.


7.از کودک خود انتظارات بالایی نداشته باشید


داشتن انتظارات بیجا از کودکانتان، باعث می‌شود کار فوق العاده سختی در کشف استعدادهای او داشته باشید. زمانی که از کودک انتظارت بالایی دارید و او از پس پس انتظارات شما بر نمی‌آید، قطعاً اعتماد به نفس او کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر سراغ انجام هیچ کاری نمی‌رود. در نتیجه شما نخواهید تناونست به راحتی استعدادهای او را شناسایی کنید.

 

هوش گاردنر برای کودکان

حالا زمان آن رسیده که هوش های 10 گانه هوارد گاردنر را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید با استفاده از آن ها و تست هوش گاردنر برای کودکان که در ادامه از شما گرفته خواهد شد، استعداد کودک خود را به راحتی کشف کنید. هوش های دهگانه، هوش هایی هستند که آقای هوارد گاردنر آن ها را دسته بندی کرده و اکنون یکی از مهم ترین روش های استعدادیابی، همین استعدادیابی به شیوه گاردنر است.

: انواع هوشهای دهگانه عبارتند از:

هوش زبانی و کلامی
هوش دیداری و فضایی
هوش منطقی و ریاضی
هوش جسمی و حرکتی
هوش اجتماعی یا برون فردی
هوش درون فردی
هوش هستی گرا یا وجودگرا
هوش طبیعت گرا
هوش هستی گرا
هوش اخلاقی
البته استعدادیابی، انواع دیگری هم دارد که هر کدام از آن ها در یک حیطه به کشف استعداد ما کمک می‌کنند. مثلاً تست استعداد یابی هالند که در مقاله ای مجزا به طور کامل به آن پرداختیم، برای کشف استعداد شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یا تست استعدادیابی اوکانر ، در کشف استعداد ما در زندگی بهمان کمک می‌کند که می‌توانید از آن ها هم استفاده کنید.

دقت کنید هیچ زمانی برای کشف استعداد و علاقه واقعی دیر نیست و شما در هر سنی که باشید، اگر در زندگی خود احساس خلاء یا بی هدفی دارید، هر چه سریع تر باید نسبت به استعدادیابی خود اقدام کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله چگونه استعداد خود را کشف کنیم را هم مطالعه کنید تا با استفاده از آن بتوانید بهترین راه های استعدادیابی را یاد بگیرید و از آن برای کشف استعداد خود و اطرافیانتان استفاده کنید و یا همان طور که گفتم از تست هوش های گاردنر که در مقاله ای جداگانه که به شما معرفی کردم استفاده کنید.

شاید شما در کودکی خود، استعدادی داشتید که مغفول مانده و آن را شکوفا نکرده اید، پس حتماً می‌توانید به استعداد های خود پی ببرید و از آن ها بهره مند شوید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.